منوی اصلی
درباه وب
موضوعات
آخرین مطلب
پربیننده ترین مطالب
تبلیغات متنی
شما میتوانید دربخش تماس باما شبهات خودرااعلام فرمایید
شبه 1
چرا کشورهای غیر مسلمان وفور بارش باران وجود دارد، اما در کشور اسلامی ایران چنین نیست؟
جواب: اگر به واقع این دو شرط وجود داشته باشد:
1. اکثر مردم اروپا دشمن و منکر خدا و خداپرستی بوده و مدام در فساد غوطه ور باشند.
2. برآیند سود و زیان بارندگی ها برای آنان خیر باشد و برکت.
شاید نتوان کسی را پیدا کرد که در طول عمر خود یک یا چند کار خوب و عمل شایسته انجام نداده باشد. بی دین ترین افراد هم بالاخره چند کمک به مردم یا چیزی از این قبیل در نامه عملشان ثبت است. خداوند در مورد این عده که بر اثر عقاید و باورهای باطل عاقبتی بر باد رفته دارند می فرماید ما پاداش آن چند کار خوب اینها را در همین دنیا می دهیم تا در قیامت چیزی از دستگاه عدل ما طلبکار نباشند.
آنگاه می گوییم پاسخ این سوال را خداوند متعال در قرآن کریم به وضوح در سه بند بیان کرده است:
اول: رحمت دانستن این بارشها، پنداری بیش نیست:
«أَ یَحْسَبُونَ أَنَّما نُمِدُّهُمْ بِهِ مِنْ مالٍ وَ بَنِینَ * نُسارِعُ لَهُمْ فِی الْخَیْراتِ بَلْ لا یَشْعُرُونَ » (55-56/مومنون)
معناى آیه این است: آیا اینان گمان مىکنند که اگر در مدت مهلت، مال و فرزندان [و یا هر نعمتی که] به ایشان دادیم، از این جهت بوده که دوستشان داشتهایم و یا نزد ما احترام داشتند لذا خواستهایم خیرشان را زودتر به ایشان برسانیم؟ نه؛ بلکه مطلب عکس این است، ولى آنان حقیقت امر را درک نمىکنند، زیرا حقیقت امر این است که ما ایشان را «املاء» و «استدراج» کردهایم، یعنى اگر مال و فرزند و نعمتهای بیشتر به ایشان مىدهیم، مىخواهیم در طغیان بیشترى فرو روند. و این همان مضمونى است که خداى تعالى در آیات 182و 183 سوره مبارکه اعراف آورده و مىفرماید: «وَالَّذِینَ کَذَّبُواْ بَِایَاتِنَا سَنَسْتَدْرِجُهُم مِّنْ حَیْثُ لَا یَعْلَمُونَ* وَ أُمْلىِ لَهُمْ إِنَّ کَیْدِى مَتِین»؛ و کسانى که آیات ما را تکذیب کردند، به تدریج از جایى که نمىدانند [به ورطه سقوط و هلاکت مىکشانیم تا عاقبت به عذاب دنیا و آخرت دچار شوند.] و به آنان مهلت مىدهیم [زیرا از سیطره قدرت ما بیرون رفتنى نیستند] یقیناً تدبیر و نقشه من استوار است. (المیزان15/53)
دوم: این نعمتهای ظاهری که ما به کفار می دهیم در حکم تصفیه حساب با آنها در همین دنیاست:
«مَن کاَنَ یُرِیدُ الْحَیَوةَ الدُّنْیَا وَ زِینَتهََا نُوَفِّ إِلَیهِْمْ أَعْمَالَهُمْ فِیهَا وَ هُمْ فِیهَا لَا یُبْخَسُونَ * أُوْلَئکَ الَّذِینَ لَیْسَ لهَُمْ فىِ الاَْخِرَةِ إِلَّا النَّارُ » (15-16/هود علیه السلام)؛ کسانى که زندگى دنیا و زیور و زینتش را بخواهند، ثمره تلاششان را به طور کامل در [همین] دنیا به آنان مىدهیم و چیزى از آن کاسته نخواهد شد. اما اینان کسانى هستند که در آخرت، سهمى جز آتش برایشان نیست.
باید دانست که اگر مردم منطقه ای با تکنولوژی قدیم و جدید از اسلام دور نگه داشته شوند اما به واقع منکر و معاند با اسلام نباشند به طوری که اگر اسلام ناب توانست از دیوارهای بتنی و سر به فلک کشیده تبلیغات مدرن هیات حاکمه گذشته و خود را به ایشان عرضه کند اینها با جان و دل پذیرای آن باشند چنین افرادی مستضعف دینی خواهند بود (98/نساء) که خدا نسبت به آنها غفور و رحیم است.(99/نساء)
شاید نتوان کسی را پیدا کرد که در طول عمر خود یک یا چند کار خوب و عمل شایسته انجام نداده باشد. بی دین ترین افراد هم بالاخره چند کمک به مردم یا چیزی از این قبیل در نامه عملشان ثبت است. خداوند در مورد این عده که بر اثر عقاید و باورهای باطل عاقبتی بر باد رفته دارند می فرماید ما پاداش آن چند کار خوب اینها را در همین دنیا می دهیم تا در قیامت چیزی از دستگاه عدل ما طلبکار نباشند.
سوم: این به ظاهر نعمتهایی که ما به آنها می دهیم، رحمت نیست؛ بلکه در حقیقت عذاب دنیایی آنهاست:
«وَلا تُعْجِبْکَ أَمْوالُهُمْ وَ أَوْلادُهُمْ إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ أَنْ یُعَذِّبَهُمْ بِها فِی الدُّنْیا وَ تَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ وَ هُمْ کافِرُونَ»(85/توبه)؛ اموال و فرزندانشان تو را به شگفت نیاورد [اینها براى آنان خوشبختى نیست] خدا فقط مىخواهد آنان را در دنیا به اموال و فرزندانشان عذاب کند، و در حالى که کافرند جانشان درآید.
گاهی عذابی سهمگین در چشم دنیا بین ما نعمت جلوه کرده و باعث اشتباه ما می شود. شاید هم تقصیری نداشته باشیم؛ زیرا با عذاب نعمت گونه بیگانه ایم از این رو اکثر ماها در تشخیص این گونه عذابها دچار خطای دید شده و آن را نعمت و رحمتی برای خود یا دیگران می پنداریم.
خداوند متعال در این آیه در صدد رفع آن خطای دید انسانهاست لذا می فرماید: این رونق اقتصادی و نیروی انسانی بی دین ها شما را به شگفت وا ندارد و برای شما سوال برانگیز نباشد؛ زیرا در واقع ما داریم آنها را از دو راه اقتصادى و انسانى عذاب می کنیم.
اینها که اعتقادی به آخرت و حساب و کتاب آنجا ندارند لذا تمام همت و علاقه شان را صرف همین دو بخش می کنند و زمانی هم که لحظه جدایی ایشان با محبوب هایشان فرا می رسد دردشان شروع و ناله شان به هوا بلند می شود. خواه این جدایی در مقاطعی از همین دنیا و از سوی مال و فرزند باشد خواه هنگام مرگ و از سوی خود همین شخص باشد.
بر این اساس هر چقدر رونق اقتصادی و نیروی انسانی این افراد بیشتر باشد دلبستگی اینها نیز بیشتر می شود. هم غم و غصه حفظشان افزون می گردد و هم رنج جدائیشان دردناک تر می شود.
این سه بند پاسخهای قرآنی بودند به آن سوال با فرضیاتی که به همراه داشت.
نوشته امید پیشگر – گروه دین و اندیشه تبیان
حکم شرعی برای نواختن سنتور چیست؟برای رفتن به کلاس آموزش می خواهم.
با سلام و تشکر به خاطر ارتباط تان با این وبلاگ
نواختن سنتور در صورتی که لهوی باشد جایز نیست . اگر به صورت غیر لهوی و برای اجرای برنامه های مفید فرهنگی با غرض عقلائی نواخته شود و مسلتزم فساد دیگری نباشد اشکال ندارد. همچنین آموختن و یاد دادن نوازندگی برای امر فوق اشکال ندارد . ترویج مو سیقی با اهداف عالی نظام مقدس اسلامی سازگار نیست .(1)
پی نوشت:
1. آیت الله خامنه ای، اجوبه الإستفتائات، سؤال 1145.
ل
آمار
کلمات کلیدی
بایگانی
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث تر
آخرین نظرات
نویسندگان
لینک دوستان
None در تاریخ در پاسخ به این نظر گفته :
None در تاریخ در پاسخ به این نظر گفته :
None در تاریخ در پاسخ به این نظر گفته :
None در تاریخ در پاسخ به این نظر گفته :
None در تاریخ در پاسخ به این نظر گفته :
None در تاریخ در پاسخ به این نظر گفته :